Isnin, 5 Julai 2010

REMAJA vs DEWASA

Nak setahun lebih aku tak bukak blog aku nie...sori kepada my followers. Aku terlampau sibuk dengan periksa s.p.m n skills training kt giat mara.... Tapi semuanya, all under control... Aku nak kongsi ngan korg ah sikit....

Lepas habis s.p.m mostly student akan cari keje tapi aku tak.... pada mulanya, memang nak cari keje... tapi keje pe yg boleh aku buat.... Aku pun x caya yg aku bekerja.....Umur 18 - 20 thn adalah satu jangka masa yg amat sukar bagi kita yg baru je mengenali dunia luar. Apalah kita nie, seperti ktak di bawah tempurung. Bila tempurung itu pecah, kita terkial - kial terhadap dunia luar. Perkara nie pernah berlaku kat aku waktu January 2010... Semua org tau klo masuk giat, akan dpt elaun .. mau dlm rm 200 per month. tapi, aku nie pantang pegang duit. Kononnye nak cari duit lebih lah.... tapi, ble time mak kita akan cakap mcam nie, "Terpulanglah....." Suka hatilah..." "Pandai - pandai awaklah.. dah besar panjang..." Kita akan mula rasa bersalah dek kerana hidup kita biasa dibimbing oleh parents maupun org dewasa. Sebagai insan yg mumayyiz, kita mampu untuk berfikir yg hak dan batil.....

Sepanjang masa lepas s.p.m tidak hbs camtu je, aku mula mencari identiti sebenar aku. Minat aku ? Kecenderungan aku..??? Jatidiri aku ??? Pelbagai lagi yg aku cari untuk memantapkan identiti aku...
Aku menulis sekadar untuk berkongsi sahaja.... Kita bakal menempuh alam dewasa kelak..... Pada mulanya, aku cukup meminati somfething that related to science field.......Walaupun aku minat dengan sejarah....Tapi, s.p.m berlalu pergi, aku mula memikirkan diri aku.... dengan keadaan aku yg terombang - ambing bagai bahtera dipukul ombak bayu di tengah lautan.....
Aku mula ketahui apa aku....
Pernah tak korang melihat lelaki menjahit sebaik daripada wanita..... Lebih mengetahui tentang something related with designing..... Maybe dalam 1 dalam seribu org.....! Aku tekadkn azam, aku mampu berjaya dalam bidang yg aku minati walaupun sekarang suasana aku dipenuhi dengan tohmahan, sindiran n perlekehkan minat aku...... Aku memandang jauh.....!!!!! Mereka cuba untuk mematahkan semangt aku..
Fikiran bercelaru dengan formula - formula, fakta - fakta sains walhal itu tidak akan menjadi penghalang. Sahabat - sahabat yg pernah membanghkitkan semangtku dulu tidak lagi di sampingku... aku tetap dengan pendirian aku....

Hidup usia semakin meningkat, begitu jua meningkatnya cabaran yg meniti kita dihadapan. Hanya menunggu masa untuk ditempuh.........

"Ada mata lihat, Ada telinga dengar, Ada Akal fikir !"

Tiada ulasan: